© Nacionalinė vargonininkų asociacija
Tel: 8 611 60151 | El. paštas: vargonininkai@gmail.com

Vasario 24 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Tobias Scheetz (Vokietija) Johann Sebastian Bach (1685-1750) Allabreve D-dur, BWV 589 Franz Tunder (1614-1667) “Komm, Heiliger Geist, Herre Gott” Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonate Nr. 6 g-moll, Wq. 70: 1. Allegro moderato 2. Adagio 3. Allegro Johann Sebastian Bach Toccata und Fuge d-moll, BWV 565 Bruce Steane (1866-1938) “Angelus” Battison Haynes (1859-1900) “Meditation” Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate Nr. 4 B-dur, op. 65: 1. Allegro con brio 2. Andante religioso 3. Allegretto 4. Allegro maestoso

VOX ORGANI CATHEDRALIS 2019

VILNIAUS ARKIKATEDROS VARGONAI

Alexander-Schuke-Orgelbau-Potsdam firmos vargonai Vilniaus arkikatedroje (pastatyti 1969) - vienas iš patraukliausių moderniosios

vargonų statybos pavyzdžių Lietuvoje.

Vargonai turi 49 registrus, 3 manualines ir pedalinę klaviatūras ir yra ketvirtas pagal dydį instrumentas šalyje. Istorinis vargonų

fasadas, puoštas paauksuotais drožiniais, karaliaus Dovydo, grojančio arfa, amūro ir angelų skulptūromis, datuojamas XIX a. pradžia.

Projektuodama dabartinius vargonus, firma Alexander Schuke panaudojo dalį ankstesniųjų Arkikatedros vargonų vamzdyno, taip pat

ir žymaus romantizmo laikotarpio Lietuvos vargondirbio Juozapo Radavičiaus gamybos vamzdžius. Dėl to, nors XX a. ir vyravo

specifinės vargonų statybos tendencijos, Arkikatedros vargonai tapo šiek tiek minkštesnio skambesio, nei tipiniai neobarokiniai 7-ojo

dešimtmečio instrumentai.

2015 m. Arkikatedros vargonus atnaujino Ugalės (Latvija) vargonų dirbtuvės.
Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė. Projekto partneriai: Vilniaus arkivyskupija, Vilniaus arkikatedra bazilika, Vokietijos Federacinės Respublikos ambasada Vilniuje, Lenkijos institutas Vilniuje.
Lietuvos Respublikos kultūros ministerija Vilniaus miesto savivaldybė

Kovo 24 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Manuel Tomadin (Italija) Dietrich Buxtehude (1637-1707) Toccata in d, BuxWV 155, Fuga in c, BuxWV 174, Praeludium, Fuge und Ciacona in C, BuxWV 137, “Nun komm der Heiden Heiland”, BuxWV 211 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fuga à la Gigue, BWV 577, “Vater unser im Himmelreich”, BWV 762, Praeludium und Fuge a-moll, BWV 551 Marco Enrico Bossi (1861-1925) Scherzo in sol minore, op. 49 Nr. 2 Giacomo Puccini (1858-1924) Intermezzo Ludwig Neuhoff (1859-1909) Phantasie-Sonate f-moll, op. 21

Balandžio 7 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Asta Krikščiūnaitė (sopranas), Evelina Greiciūnaitė (mecosopranas), Jurgita Kazakevičiūtė (vargonai), Nacionalinės M.K.Čiurlionio menų mokyklos choras (vadovas ir dirigentas Romualdas Gražinis) Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) “Stabat Mater”, P. 77: 1. Stabat Mater Dolorosa (Stovi Motina Skausminga) 2. Cujus animam gementem (Kalavijas perveria širdį) 3. O quam tristis et afflicta (O, kokia liūdna ir kenčianti) 4. Quae moerebat et dolebat (Kaip ji drebėjo ir dejavo) 5. Quis est homo qui ne fleret (Koks žmogus nesudrebėtų) 6. Vidit suum dulcem Natum (Matė mielą savo Sūnų) 7. Eja Mater fon amoris (O, Motina, meilės šaltini) 8. Fac, ut ardeat cor meum (Leisk, kad širdis manoji degtų) 9. Sancta Mater istud agas (Kristaus Motina šventoji) 10. Fac, ut portem Christi mortem (Leiski nešti Kristaus mirtį) 11. Inflammatus et accensus (Teismo dieną gink, Marija) 12. Quando corpus morietur (Kai kūnas mirs). Amen G.B.Pergolesi “Stabat Mater” yra vienas įstabiausių Baroko epochos bažnytinio koncerto žanro kūrinių. Jis buvo sukurtas XVIII a. pradžioje Neapolyje pagal Vėlyvaisiais Viduramžiais nežinomo pranciškonų vienuolio sukurtų sekvencijų tekstus. Nors įprastai kūrinys yra giedamas per Marijos Sopulingosios šventę rugsėjo 15 d., kone visame pasaulyje paplito paprotys jį atlikti Gavėnios laiku.
Pieta (1876, William Adolphe Bouguereau)

Gegužės 19 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Krzysztof Urbaniak (Lenkija) Johann Sebastian Bach (1685-1750) Ricercar a 3 iš “Musikalisches Opfer”, BWV 1079 Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate Nr. 3 A-dur, op. 65: 1. Con moto maestoso 2. Andante tranquillo Johann Sebastian Bach Passacaglia c-moll, BWV 582 Johannes Brahms (1833-1897) “Herzlich tut mich verlangen”, op. 122 Nr. 10 Johann Sebastian Bach “Wo Gott der Herr nicht bei uns hält”, BWV 1128 Felix Mendelssohn-Bartholdy Allegro, Choral und Fuge d-moll

Birželio 6 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Indrė Gerikaitė Dietrich Buxtehude (1637-1707) Praeludium, Fuge und Ciacona in C, BuxWV 137 Luboš Sluka (* 1928) “Via del Silencio” Petr Eben (1929-2007) Hommage à Dietrich Buxtehude. Toccatenfuge

Birželio 13 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Tomas Bakučionis Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) Iš “Suite de Deuxième Ton”: 1. Plein Jeu 2. Duo 4. Basse de cromorne 6. Récit de nazard 7. Caprice sur les grands jeux Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge Es-dur, BWV 552

Birželio 14 d. 20 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Kultūros naktis. Groja Katedros vargonininkai XIV a. Anonimas Estampie Retrove iš “Robertsbridge Codex”, ~1360 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata und Fuge d-moll, BWV 565 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Fantasia f-moll, KV 608 Vargonuoja Agnė Petruškevičiūtė Edward Elgar (1857-1934) “Vesper Voluntaries”, op. 14 Vargonuoja Gražina Jonušienė Maršas “Pomp and circumstance”, op. 39, No. 1 Vargonuoja Bernardas Vasiliauskas Juozas Naujalis (1869-1934) Preliudai: Es-dur | E-dur | d-moll | gis-moll | G-dur Vargonuoja Vida Prekerytė Charles Tournemire (1870-1939) Choral-Improvisation sur le “Victimae paschali laudes” Vargonuoja Agnė Petruškevičiūtė Programos intarpuose - grigališkasis choralas Gieda “Schola Gregoriana Vilnensis” (vad. Dainius Juozėnas)

Birželio 16 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje: Gedulo ir vilties dienai

Kamerinis choras “Aidija” (vadovas ir dirigentas Romualdas Gražinis), Virginija Karpovičiūtė (sopranas), Martynas Kindurys (baritonas), Dovilė Savickaitė (vargonai) Maurice Duruflé (1902-1986) “Requiem”, op. 9: 1. Introit (Requiem aeternam) 2. Kyrie eleison 3. Offertoire (Domine Jesu Christe) 4. Sanctus. Benedictus 5. Pie Jesu 6. Agnus Dei 7. Communion (Lux aeterna) 8. Libera me 9. In Paradisum 1941-ųjų birželio 14 d. prasidėjo masinės Lietuvos gyventojų tremtys. Minint šių įvykių sukaktį Vilniaus arkikatedroje bus atliktas žymiausias prancūzų kompozitoriaus Maurice’o Duruflé veikalas - “Requiem”. M.Duruflé (1902–1986) Paryžiaus konservatorijoje baigė vargonų ir kompozicijos klases, garsėjo kaip vargonų virtuozas. Didžiausią pripažinimą ir pasaulinę šlovę jam, kaip kompozitoriui, pelnė gedulingų mišių grigališkojo choralo temomis pagrįstas “Requiem”. Simboliška: koncerto dieną, birželio 16-ąją, sukanka 33 metai nuo M.Duruflé mirties.

Birželio 20 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Jurgita Kazakevičiūtė Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge g-moll, BWV 535 Jan Welmers (* 1937) “Litanie”

Birželio 27 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Vilimas Norkūnas Gdansko tabulatūra (1591), anonimas Phanthasia quinti toni, Vater unser im Himmelreich Michelangelo Rossi (1601-1656) Settima Toccata iš “Toccate e correnti”, 1657 Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Toccata terza per l'organo da sonarsi alla levatione, F3.03 iš “Toccate e partite d’intavolatura”, Libro 2, 1637 Johann Caspar Kerll (1627-1693) Toccata prima, Passacaglia
Vargonuoja Diana Encienė Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Sonata Nr. 4 a-moll, op. 98: 1. Tempo moderato 2. Intermezzo. Andantino 3. Fuga cromatica. Tempo moderato Passacaglia iš Sonatos Nr. 8 e-moll, op. 132

Liepos 11 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Balys Vaitkus Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) “Mein junges Leben hat ein End”, SwWV 324 Česlovas Sasnauskas (1867-1916) Preliudas ir fuga a-moll Josef Rheinberger (1839-1901) Cantilene iš Sonatos Nr. 11 d-moll, op. 148 Charles-Marie Widor (1844-1937) “Marche ponificale” iš Vargonų simfonijos Nr. 1, op. 13

Liepos 18 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Gražina Petrauskaitė Dietrich Buxtehude (1637-1707) Praeludium in g, BuxWV 149 Juozas Naujalis (1869-1934) Preliudas Nr. 6 E-dur Charles Tournemire (1870-1939) Andantino (Cantilene), op. 2 Peeter Süda (1883-1920) Preludium g-moll

Liepos 25 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Liepos 28 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Mona Roždestvenskytė Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge D-dur, BWV 532 Iš “18 Leipziger Choräle”: “Dies sind die heil'gen zehn Gebot”, BWV 678, “Jesus Christus, unser Heiland”, BWV 688 Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate Nr. 3 A-dur, op. 65: 1. Con moto maestoso 2. Andante tranquillo Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Sonate Nr. 12 Des-dur, op. 154: 1. Phantasie. Maestoso lento - Allegro agitato 2. Pastorale. Andante 3. Introduction und Fuge. Lento - Con moto - Lento Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Adagio und Fuge c-moll, KV 546
Vargonuoja Eglė Rudokaitė Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata und Fuge E-dur, BWV 566 Juozas Naujalis (1869-1934) “Malda” Max Reger (1873-1916) Toccata, op. 59, Nr. 5

Rugpjūčio 1 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Vidas Pinkevičius Vidas Pinkevičius (* 1976) Improvizacija pagal biblinę istoriją apie Viešpaties Atsimainymą

Rugpjūčio 8 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Paulius Grigonis Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge C-dur, BWV 545 Juozas Naujalis (1869-1934) Communio “Jėzau, prie manęs ateiki” Léon Boëllmann (1862-1897) “Suite Gothique”, op. 25: 1. Introduction-Choral 2. Menuet gothique 3. Prière à Notre-Dame 4. Toccata

Rugpjūčio 22 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Jonathan Embry (Kanada) Hugo Distler (1908-1942) Orgelpartita “Wachet auf, ruft uns die Stimme”, op. 8 No. 2 Charles-Marie Widor (1844-1937) Choralas iš Vargonų simfonijos Nr. 7, op. 42 Jonathan Embry (* 1991) Rhapsody No. 1 Johann Sebastian Bach (1685-1750) “Allein Gott in der Höh sei Ehr”, BWV 662 Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Iš Sonatos Nr. 4 a-moll, op. 98: 1. Tempo moderato 2. Intermezzo. Andantino Matthias Weckmann (1621-1674) Iš “Es ist das Heil uns kommen her”: Sextus Versus Septimus et Ultimus Versus

Rugpjūčio 25 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Balys Vaitkus Johann Sebastian Bach (1685–1750) Toccata und Fuge d-moll, BWV 565 Philipp Wolfrum (1854–1919) Sonata No. 1, b-moll, op. 1 choralo “Wenn mein Stündlein vorhanden ist” tema (dedikuota J.Rheinbergeriui): 1. Ziemlich bewegt 2. Sehr getragen 3. Choraltempo, doch nicht schleppend. Fuge-im Zeitmaß des Chorals

Rugpjūčio 29 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Balys Vaitkus (vargonai), Gailestingumo šventovės ansamblis (vadovai Gabija Adamonytė ir Povilas Vanžodis) François Couperin (1668-1733) “Messe solemnelle à l’usage des paroisses” (“Parapijų mišios”): I. Kyrie Plein chant du premier Kyrie, en Taille 2e Couplet - Fugue sur les jeux d’anches 3e Couplet - Récit de Chromhorne 4e Couplet - Dialogue sur la Trompette et le Chromhorne Dernier Kyrie - Plein Chant II. Gloria Premier Couplet “Et in terra pax” - Plein Jeu 2e Couplet “Benedicimus te” - Petite fugue sur le Chromhorne 3e Couplet “Glorificamus te” - Duo sur les Tierces 4e Couplet “Domine Deus, Rex cœlestis” - Dialogue sur les jeux de Trompettes, Clairon et Tierces du G. C. et le Bourdon avec le Larigot du Positif 5e Couplet “Domine Deus, Agnus Dei” - Trio à 2 dessus de Chromhorne et la basse de Tierce 6e Couplet “Qui tollis peccata mundi” - Tierce en taille 7e Couplet “Quoniam tu solus” - Dialogue sur la Voix humaine 8e Couplet “Tu solus altissimus” - Dialogue en Trio, du Cornet et de la Tierce Dernier Couplet “Amen” - Dialogue sur les Grands Jeux III. Offertoire sur les Grands Jeux IV. Sanctus Plein Chant du premier Sanctus en Canon - Plein Jeu 2e Couplet - Récit de Cornet Benedictus - Chromhorne en taille V. Agnus Dei Plein Chant de l'Agnus Dei, en Basse et en Taille - Plein Jeu 2e Couplet - Dialogue sur les Grands Jeux Deo Gratias - Petit Plein Jeu François Couperinas (1668-1733) buvo vienas iš įtakingiausių prancūzų baroko kompozitorių ir vargonininkų. Couperino laikų Prancūzijoje (XVI-XVII a.) itin išryškėjo vargonų įtaka liturgijoje, o vargonininko vaidmuo joje tapo daug ryškesnis nei iki tol. Šis virsmas aprašytas ir bažnytinėse knygose – ceremonialuose (pvz., Caeremoniale Episcoporum, Roma, 1600 m.), kurie kaip bažnytiniai dokumentai nustatė vargonininko pareigas apeigose ir nurodė, kuriose liturgijos dalyse tikimasi vargonų skambėjimo. Grojimas pakaitomis su giedojimu (Alternatim) buvo naudojamas pagrindinėse Mišių dalyse Kyrie, Gloria, Sanctus ir Agnus Dei, o taip pat – himnuose ir įvairių dieninių pamaldų metu. Be to, vargonininkas privalėjo grodamas naudoti - cituoti - pirmojo ir paskutiniojo Kyrie grigalines melodijas, posmą In Gloria Dei Patris, pirmąjį Sanctus ir Agnus Dei. Dvejos F.Couperino vargoninės mišios buvo išleistos 1690-ųjų rudenį, kuomet kompozitoriui tebuvo 22 metai. “Messe solemnelle à l’usage des paroisses” (Parapijų mišios”) pirmą kartą atliktos 1690 m. rugsėjo mėn. Paryžiaus Saint-Gervais bažnyčioje, kur pats F.Couperinas dirbo vargonininku (Couperinų dinastijos atstovai Saint-Gervais bažnyčioje vargonavo net 170 metų - nuo 1656-ųjų iki 1826-ųjų). “Parapijų mišios” yra skirtos iškilmingoms šventėms, jos pagrįstos giedojimu Cunctipotens genitor Deo iš XII a. Codex Calixtinus, Benedictus dalį panaudojant iš 1662 m. išleisto Paryžiaus ceremonialo.

Rugsėjo 29 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Vita Kalnciema (Latvija) Johann Sebastian Bach (1685–1750) “Kyrie, Gott Heiliger Geist”, BWV 671, “Jesus bleibet meine Freude”, BWV 147, Pièce d’orgue, BWV 572, “Wo Gott der Herr nicht bei uns hält”, BWV 1128, Passacaglia, BWV 582 Aivars Kalējs (* 1951) Postlude hommage à Jehan Alain (1999), op. 59 Alfrēds Kalniņš (1879–1951) Prelude Tālivaldis Ķeniņš (1919–2008) “Introduction, Pastorale und Toccata” liuteriškos giesmės “Schönster Herr Jesu” tema

Spalio 20 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Agnė Petruškevičiūtė (vargonai), “Schola Gregoriana Vilnensis” (vadovas Dainius Juozėnas) Marcel Dupré (1886–1971) “Le monde dans l'attente du Sauveur” iš “Symphonie-Passion”, op. 23 “Le Tombeau de Titelouze”, op. 38: 1. Creator Alme Siderum 2. Jesu Redemptor Omnium 3. A solis Ortus Cardine 4. Audi Benigne Conditor 5. Te Lucis Ante Terminum 6. Coelestis Urbs Jerusalem 7. As Regias Agni Dapes 8. Veni Creator Spiritus 9. Vexilla Regis 10. Pange Lingua 11. Ave Maris Stella 12. Iste Confessor 13. Lucis Creator Optime 14. Ut Queant Laxis 15. Te Splendor et Virtus 16. Placare Christe Servullis Marcelis Dupré (1886-1971) - bene žymiausias savojo laikmečio prancūzų vargonininkas-virtuozas, prancūzų romantinės vargonų mokyklos tradicijų tęsėjas. M.Dupré garsėjo nepaprastu improvizaciniu talentu, taip pat - kaip kompozitorius, palikęs svarbios vargoninės literatūros ateities kartoms ir įsitvirtinęs Vakarų muzikos istorijoje greta J.S.Bacho, L. ir F.Couperine’ų, C.Francko, Ch.-M.Widoro ir L.Vierne’o. M.Dupré buvo plačiai po pasaulį keliavęs rečitalistas, įtakingas mokytojas, Paryžiaus konservatorijos profesorius. Jo koncertai sutraukdavo minias klausytojų ir būrius entuziastingų studentų, kuriems St.Sulpice bažnyčia - joje M.Dupré dirbo, - ir maestro namai Meudone (tuometiniame Paryžiaus priemiestyje) buvo tarsi muzikinė Meka. “Le Tombeau de Titelouze” (“Titlūzo kapas”), op. 38 buvo sukurtas 1942 m. vasarą, kai didesnioji Prancūzijos dalis buvo okupuota hitlerinės Vokietijos. Įdomi kūrinio atsiradimo istorija: abatas Robertas Delestre’as, kuriam vėliau ir buvo dedikuotas šis ciklas, Marceliui Dupré viešint Rouene, miesto Katedroje parodė vietą, kurioje palaidotas Jehanas Titelouze’as. Prancūzų vargoninės muzikos patriarchas Titelouze’as Roueno katedroje vargonininku tarnavo 45 metus, iki pat savo mirties (1588-1633). Gerai pažinodamas Titelouze’o kūrybą ir svarų šio kompozitoriaus-vargonininko indėlį prieš 350 metų įtvirtinant vargonų muzikos vaidmenį liturginėse apeigose, M.Dupré akimirksniu nusprendė sukurti Titelouze’ui “muzikinį atminimo paminklą”, Tombeau. Tokie kūriniai, skirti atminti kurį nors žymų muziką, buvo kuriami ir anksčiau (Jean-Henri d’Anglebert “Le Tombeau de Monsieur de Chambonnières”, Maurice Ravel “Le Tombeau de Couperin” ir kt.). Šį M.Dupré opusą sudaro 16 pjesių, grindžiamų 16 grigališkojo choralo himnų. “Kiekvienas iš 16 vargoninių choralų yra labai koncentruoto melodinio, tekstūrinio ir spalvinio grožio šedevras” (Graham Steed. “The Organ Works of Marcel Dupré”). Kiekvieno jų pradžioje nurodomas lotyniškas himno tekstas - šie lotyniški himnai dar ne taip seniai (iki II Vatikano Susirinkimo 1962-65 m.) buvo gerai žinomi kiekvienam Katalikų Bažnyčios vargonininkui. “Le Tombeau de Titelouze” atskleidžiama visa muzikinės Dupré kalbos esmė, kurią glaustai galima apibūdinti kaip senųjų dermių ir moderniosios diatoninės harmonijos mišinį. Šis ciklas - tai savotiškas liturginių metų muzikinis atspindys: jis pradedamas adventiniu himnu Creator alme siderum ir baigiamas visų Šventųjų iškilmės mišparų himnu Placare Christe servulis.

Lapkričio 24 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

© Nacionalinė vargonininkų asociacija
Tel: 8 611 60151 | El. paštas: vargonininkai@gmail.com

VILNIAUS ARKIKATEDROS VARGONAI

Alexander-Schuke-Orgelbau-Potsdam firmos vargonai Vilniaus arkikatedroje (pastatyti 1969) - vienas iš patraukliausių moderniosios vargonų statybos pavyzdžių Lietuvoje. Vargonai turi 49 registrus, 3 manualines ir pedalinę klaviatūras ir yra ketvirtas pagal dydį instrumentas šalyje. Istorinis vargonų fasadas, puoštas paauksuotais drožiniais, karaliaus Dovydo, grojančio arfa, amūro ir angelų skulptūromis, datuojamas XIX a. pradžia. Projektuodama dabartinius vargonus, firma Alexander Schuke panaudojo dalį ankstesniųjų Arkikatedros vargonų vamzdyno, taip pat ir žymaus romantizmo laikotarpio Lietuvos vargondirbio Juozapo Radavičiaus gamybos vamzdžius. Dėl to, nors XX a. ir vyravo specifinės vargonų statybos tendencijos, Arkikatedros vargonai tapo šiek tiek minkštesnio skambesio, nei tipiniai neobarokiniai 7-ojo dešimtmečio instrumentai. 2015 m. Arkikatedros vargonus atnaujino Ugalės (Latvija) vargonų dirbtuvės.

VOX ORGANI CATHEDRALIS 2019

Vasario 24 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Tobias Scheetz (Vokietija)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Allabreve D-dur, BWV 589 Franz Tunder (1614-1667) “Komm, Heiliger Geist, Herre Gott” Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonate Nr. 6 g-moll, Wq. 70: Allegro moderato - Adagio - Allegro Johann Sebastian Bach Toccata und Fuge d-moll, BWV 565 Bruce Steane (1866-1938) “Angelus” Battison Haynes (1859-1900) “Meditation” Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate Nr. 4 B-dur, op. 65: Allegro con brio - Andante religioso - Allegretto - Allegro maestoso
Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija ir Vilniaus miesto savivaldybė. Projekto partneriai: Vilniaus arkivyskupija, Vilniaus arkikatedra bazilika, Vokietijos Federacinės Respublikos ambasada Vilniuje, Lenkijos institutas Vilniuje.
Lietuvos Respublikos kultūros ministerija Vilniaus miesto savivaldybė

Kovo 24 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Manuel Tomadin (Italija)
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Toccata in d, BuxWV 155, Fuga in c, BuxWV 174, Praeludium, Fuge und Ciacona in C, BuxWV 137, “Nun komm der Heiden Heiland”, BuxWV 211 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fuga à la Gigue, BWV 577, “Vater unser im Himmelreich”, BWV 762, Praeludium und Fuge a-moll, BWV 551 Marco Enrico Bossi (1861-1925) Scherzo in sol minore, op. 49 Nr. 2 Giacomo Puccini (1858-1924) Intermezzo Ludwig Neuhoff (1859-1909) Phantasie-Sonate f-moll, op. 21

Balandžio 7 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Asta Krikščiūnaitė (sopranas), Evelina Greiciūnaitė (mecosopranas), Nacionalinės M.K.Čiurlionio menų mokyklos choras (vad. R.Gražinis) Vargonuoja Jurgita Kazakevičiūtė
Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) “Stabat Mater”, P. 77: 1. Stabat Mater Dolorosa (Stovi Motina Skausminga) 2. Cujus animam gementem (Kalavijas perveria širdį) 3. O quam tristis et afflicta (O, kokia liūdna ir kenčianti) 4. Quae moerebat et dolebat (Kaip ji drebėjo ir dejavo) 5. Quis est homo qui ne fleret (Koks žmogus nesudrebėtų) 6. Vidit suum dulcem Natum (Matė mielą savo Sūnų) 7. Eja Mater fon amoris (O, Motina, meilės šaltini) 8. Fac, ut ardeat cor meum (Leisk, kad širdis manoji degtų) 9. Sancta Mater istud agas (Kristaus Motina šventoji) 10. Fac, ut portem Christi mortem (Leiski nešti Kristaus mirtį) 11. Inflammatus et accensus (Teismo dieną gink, Marija) 12. Quando corpus morietur (Kai kūnas mirs). Amen G.B.Pergolesi “Stabat Mater” yra vienas įstabiausių Baroko epochos bažnytinio koncerto žanro kūrinių. Jis buvo sukurtas XVIII a. pradžioje Neapolyje pagal Vėlyvaisiais Viduramžiais nežinomo pranciškonų vienuolio sukurtų sekvencijų tekstus. Nors įprastai kūrinys yra giedamas per Marijos Sopulingosios šventę rugsėjo 15 d., kone visame pasaulyje paplito paprotys jį atlikti Gavėnios laiku.

Gegužės 19 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Krzysztof Urbaniak (Lenkija)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Ricercar a 3 iš “Musikalisches Opfer”, BWV 1079 Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate Nr. 3 A-dur, op. 65: Con moto maestoso - Andante tranquillo Johann Sebastian Bach Passacaglia c-moll, BWV 582 Johannes Brahms (1833-1897) “Herzlich tut mich verlangen”, op. 122 Nr. 10 Johann Sebastian Bach “Wo Gott der Herr nicht bei uns hält”, BWV 1128 Felix Mendelssohn-Bartholdy Allegro, Choral und Fuge d-moll

Birželio 6 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Indrė Gerikaitė
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Praeludium, Fuge und Ciacona in C, BuxWV 137 Luboš Sluka (* 1928) “Via del Silencio” Petr Eben (1929-2007) Hommage à Dietrich Buxtehude. Toccatenfuge

Birželio 13 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Tomas Bakučionis
Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) Iš “Suite de Deuxième Ton”: Plein Jeu - Duo - Basse de cromorne - Récit de nazard - Caprice sur les grands jeux Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge Es-dur, BWV 552

Birželio 14 d. 20 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

XIV a. Anonimas Estampie Retrove iš “Robertsbridge Codex”, ~1360 Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata und Fuge d-moll, BWV 565 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Fantasia f-moll, K 608 Vargonuoja Agnė Petruškevičiūtė Edward Elgar (1857-1934) “Vesper Voluntaries”, op. 14 Vargonuoja Gražina Jonušienė Maršas “Pomp and circumstance”, op. 39, No. 1 Vargonuoja Bernardas Vasiliauskas Juozas Naujalis (1869-1934) Preliudai: Es-dur | E-dur | d-moll | gis-moll | G-dur Vargonuoja Vida Prekerytė Charles Tournemire (1870-1939) Choral-Improvisation sur le “Victimae paschali laudes” Vargonuoja Agnė Petruškevičiūtė Programos intarpuose - grigališkasis choralas Gieda “Schola Gregoriana Vilnensis” (vad. Dainius Juozėnas)

Birželio 16 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Kamerinis choras “Aidija” (vadovas Romualdas Gražinis), Virginija Karpovičiūtė (sopranas), Martynas Kindurys (baritonas), Vargonuoja Dovilė Savickaitė
Maurice Duruflé (1902-1986) “Requiem”, op. 9: 1. Introit (Requiem aeternam) 2. Kyrie eleison 3. Offertoire (Domine Jesu Christe) 4. Sanctus. Benedictus 5. Pie Jesu 6. Agnus Dei 7. Communion (Lux aeterna) 8. Libera me 9. In Paradisum 1941-ųjų birželio 14 d. prasidėjo masinės Lietuvos gyventojų tremtys. Minint šių įvykių sukaktį Vilniaus arkikatedroje bus atliktas žymiausias prancūzų kompozitoriaus Maurice’o Duruflé veikalas - “Requiem”. M.Duruflé (1902–1986) Paryžiaus konservatorijoje baigė vargonų ir kompozicijos klases, garsėjo kaip vargonų virtuozas. Didžiausią pripažinimą ir pasaulinę šlovę jam, kaip kompozitoriui, pelnė gedulingų mišių grigališkojo choralo temomis pagrįstas “Requiem”. Simboliška: koncerto dieną, birželio 16-ąją, sukanka 33 metai nuo M.Duruflé mirties.

Birželio 20 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Jurgita Kazakevičiūtė
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge g-moll, BWV 535 Jan Welmers (* 1937) “Litanie”

Birželio 27 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Vilimas Norkūnas
Gdansko tabulatūra (1591), anonimas Phanthasia quinti toni, Vater unser im Himmelreich Michelangelo Rossi (1601-1656) Settima Toccata iš “Toccate e correnti”, 1657 Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Toccata terza per l'organo da sonarsi alla levatione, F3.03 iš “Toccate e partite d’intavolatura”, Libro 2, 1637 Johann Caspar Kerll (1627-1693) Toccata prima, Passacaglia

Liepos 11 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Diana Encienė
Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Sonata Nr. 4 a-moll, op. 98: 1. Tempo moderato 2. Intermezzo. Andantino 3. Fuga cromatica. Tempo moderato Passacaglia iš Sonatos Nr. 8 e-moll, op. 132

Liepos 18 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Balys Vaitkus
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) “Mein junges Leben hat ein End”, SwWV 324 Česlovas Sasnauskas (1867-1916) Preliudas ir fuga a-moll Josef Rheinberger (1839-1901) Cantilene iš Sonatos Nr. 11 d-moll, op. 148 Charles-Marie Widor (1844-1937) “Marche ponificale” iš Vargonų simfonijos Nr. 1, op. 13

Liepos 25 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Gražina Petrauskaitė
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Praeludium in g, BuxWV 149 Juozas Naujalis (1869-1934) Preliudas Nr. 6 E-dur Charles Tournemire (1870-1939) Andantino (Cantilene), op. 2 Peeter Süda (1883-1920) Preludium g-moll

Liepos 28 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Mona Roždestvenskytė
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge D-dur, BWV 532 Iš “18 Leipziger Choräle”: “Dies sind die heil'gen zehn Gebot”, BWV 678, “Jesus Christus, unser Heiland”, BWV 688 Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate Nr. 3 A-dur, op. 65: 1. Con moto maestoso 2. Andante tranquillo Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Sonate Nr. 12 Des-dur, op. 154: 1. Phantasie. Maestoso lento - Allegro agitato 2. Pastorale. Andante 3. Introduction und Fuge. Lento - Con moto - Lento Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Adagio und Fuge c-moll, KV 546

Rugpjūčio 1 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Eglė Rudokaitė
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Toccata und Fuge E-dur, BWV 566 Juozas Naujalis (1869-1934) “Malda” Max Reger (1873-1916) Toccata, op. 59, Nr. 5

Rugpjūčio 8 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Vidas Pinkevičius
Vidas Pinkevičius (* 1976) Improvizacija pagal biblinę istoriją apie Viešpaties Atsimainymą

Rugpjūčio 22 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Paulius Grigonis
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge C-dur, BWV 545 Juozas Naujalis (1869-1934) Communio “Jėzau, prie manęs ateiki” Léon Boëllmann (1862-1897) “Suite Gothique”, op. 25: 1. Introduction-Choral 2. Menuet gothique 3. Prière à Notre-Dame 4. Toccata

Rugpjūčio 25 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Jonathan Embry (Kanada)
Hugo Distler (1908-1942) Orgelpartita “Wachet auf, ruft uns die Stimme”, op. 8 No. 2 Charles-Marie Widor (1844-1937) Choralas iš Vargonų simfonijos Nr. 7, op. 42 Jonathan Embry (* 1991) Rhapsody No. 1 Johann Sebastian Bach (1685-1750) “Allein Gott in der Höh sei Ehr”, BWV 662 Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) Iš Sonatos Nr. 4 a-moll, op. 98: 1. Tempo moderato 2. Intermezzo. Andantino Matthias Weckmann (1621-1674) Iš “Es ist das Heil uns kommen her”: Sextus Versus Septimus et Ultimus Versus

Rugpjūčio 29 d. 12 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Balys Vaitkus
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Toccata und Fuge d-moll, BWV 565 Philipp Wolfrum (1854–1919) Sonata No. 1, b-moll, op. 1 choralo “Wenn mein Stündlein vorhanden ist” tema (dedikuota J.Rheinbergeriui): 1. Ziemlich bewegt 2. Sehr getragen 3. Choraltempo, doch nicht schleppend. Fuge-im Zeitmaß des Chorals

Rugsėjo 29 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Balys Vaitkus (vargonai) Gailestingumo šventovės ansamblis (vadovai Gabija Adamonytė ir Povilas Vanžodis)
François Couperin (1668-1733) “Messe solemnelle à l’usage des paroisses” (“Parapijų mišios”): I. Kyrie Plein chant du premier Kyrie, en Taille 2e Couplet - Fugue sur les jeux d’anches 3e Couplet - Récit de Chromhorne 4e Couplet - Dialogue sur la Trompette et le Chromhorne Dernier Kyrie - Plein Chant II. Gloria Premier Couplet “Et in terra pax” - Plein Jeu 2e Couplet “Benedicimus te” - Petite fugue sur le Chromhorne 3e Couplet “Glorificamus te” - Duo sur les Tierces 4e Couplet “Domine Deus, Rex cœlestis” - Dialogue sur les jeux de Trompettes, Clairon et Tierces du G. C. et le Bourdon avec le Larigot du Positif 5e Couplet “Domine Deus, Agnus Dei” - Trio à 2 dessus de Chromhorne et la basse de Tierce 6e Couplet “Qui tollis peccata mundi” - Tierce en taille 7e Couplet “Quoniam tu solus” - Dialogue sur la Voix humaine 8e Couplet “Tu solus altissimus” - Dialogue en Trio, du Cornet et de la Tierce Dernier Couplet “Amen” - Dialogue sur les Grands Jeux III. Offertoire sur les Grands Jeux IV. Sanctus Plein Chant du premier Sanctus en Canon - Plein Jeu 2e Couplet - Récit de Cornet Benedictus - Chromhorne en taille V. Agnus Dei Plein Chant de l'Agnus Dei, en Basse et en Taille - Plein Jeu 2e Couplet - Dialogue sur les Grands Jeux Deo Gratias - Petit Plein Jeu François Couperinas (1668-1733) buvo vienas iš įtakingiausių prancūzų baroko kompozitorių ir vargonininkų. Couperino laikų Prancūzijoje (XVI-XVII a.) itin išryškėjo vargonų įtaka liturgijoje, o vargonininko vaidmuo joje tapo daug ryškesnis nei iki tol. Šis virsmas aprašytas ir bažnytinėse knygose – ceremonialuose (pvz., Caeremoniale Episcoporum, Roma, 1600 m.), kurie kaip bažnytiniai dokumentai nustatė vargonininko pareigas apeigose ir nurodė, kuriose liturgijos dalyse tikimasi vargonų skambėjimo. Grojimas pakaitomis su giedojimu (Alternatim) buvo naudojamas pagrindinėse Mišių dalyse Kyrie, Gloria, Sanctus ir Agnus Dei, o taip pat – himnuose ir įvairių dieninių pamaldų metu. Be to, vargonininkas privalėjo grodamas naudoti - cituoti - pirmojo ir paskutiniojo Kyrie grigalines melodijas, posmą In Gloria Dei Patris, pirmąjį Sanctus ir Agnus Dei. Dvejos F.Couperino vargoninės mišios buvo išleistos 1690-ųjų rudenį, kuomet kompozitoriui tebuvo 22 metai. “Messe solemnelle à l’usage des paroisses” (Parapijų mišios”) pirmą kartą atliktos 1690 m. rugsėjo mėn. Paryžiaus Saint-Gervais bažnyčioje, kur pats F.Couperinas dirbo vargonininku (Couperinų dinastijos atstovai Saint-Gervais bažnyčioje vargonavo net 170 metų - nuo 1656-ųjų iki 1826-ųjų). “Parapijų mišios” yra skirtos iškilmingoms šventėms, jos pagrįstos giedojimu Cunctipotens genitor Deo iš XII a. Codex Calixtinus, Benedictus dalį panaudojant iš 1662 m. išleisto Paryžiaus ceremonialo.

Spalio 20 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Vargonuoja Vita Kalnciema (Latvija)
Johann Sebastian Bach (1685–1750) “Kyrie, Gott Heiliger Geist”, BWV 671, “Jesus bleibet meine Freude”, BWV 147, Pièce d’orgue, BWV 572, “Wo Gott der Herr nicht bei uns hält”, BWV 1128, Passacaglia, BWV 582 Aivars Kalējs (* 1951) Postlude hommage à Jehan Alain (1999), op. 59 Alfrēds Kalniņš (1879–1951) Prelude Tālivaldis Ķeniņš (1919–2008) “Introduction, Pastorale und Toccata” liuteriškos giesmės “Schönster Herr Jesu” tema

Lapkričio 24 d. 16 val. Vilniaus arkikatedroje bazilikoje

Agnė Petruškevičiūtė (vargonai), “Schola Gregoriana Vilnensis” (vadovas Dainius Juozėnas)
Marcel Dupré (1886–1971) “Le monde dans l'attente du Sauveur” iš “Symphonie- Passion”, op. 23 “Le Tombeau de Titelouze”, op. 38: 1. Creator Alme Siderum 2. Jesu Redemptor Omnium 3. A solis Ortus Cardine 4. Audi Benigne Conditor 5. Te Lucis Ante Terminum 6. Coelestis Urbs Jerusalem 7. As Regias Agni Dapes 8. Veni Creator Spiritus 9. Vexilla Regis 10. Pange Lingua 11. Ave Maris Stella 12. Iste Confessor 13. Lucis Creator Optime 14. Ut Queant Laxis 15. Te Splendor et Virtus 16. Placare Christe Servullis Marcelis Dupré (1886-1971) - bene žymiausias savojo laikmečio prancūzų vargonininkas-virtuozas, prancūzų romantinės vargonų mokyklos tradicijų tęsėjas. M.Dupré garsėjo nepaprastu improvizaciniu talentu, taip pat - kaip kompozitorius, palikęs svarbios vargoninės literatūros ateities kartoms ir įsitvirtinęs Vakarų muzikos istorijoje greta J.S.Bacho, L. ir F.Couperine’ų, C.Francko, Ch.-M.Widoro ir L.Vierne’o. M.Dupré buvo plačiai po pasaulį keliavęs rečitalistas, įtakingas mokytojas, Paryžiaus konservatorijos profesorius. Jo koncertai sutraukdavo minias klausytojų ir būrius entuziastingų studentų, kuriems St.Sulpice bažnyčia - joje M.Dupré dirbo, - ir maestro namai Meudone (tuometiniame Paryžiaus priemiestyje) buvo tarsi muzikinė Meka. “Le Tombeau de Titelouze” (“Titlūzo kapas”), op. 38 buvo sukurtas 1942 m. vasarą, kai didesnioji Prancūzijos dalis buvo okupuota hitlerinės Vokietijos. Įdomi kūrinio atsiradimo istorija: abatas Robertas Delestre’as, kuriam vėliau ir buvo dedikuotas šis ciklas, Marceliui Dupré viešint Rouene, miesto Katedroje parodė vietą, kurioje palaidotas Jehanas Titelouze’as. Prancūzų vargoninės muzikos patriarchas Titelouze’as Roueno katedroje vargonininku tarnavo 45 metus, iki pat savo mirties (1588-1633). Gerai pažinodamas Titelouze’o kūrybą ir svarų šio kompozitoriaus-vargonininko indėlį prieš 350 metų įtvirtinant vargonų muzikos vaidmenį liturginėse apeigose, M.Dupré akimirksniu nusprendė sukurti Titelouze’ui “muzikinį atminimo paminklą”, Tombeau. Tokie kūriniai, skirti atminti kurį nors žymų muziką, buvo kuriami ir anksčiau (Jean-Henri d’Anglebert “Le Tombeau de Monsieur de Chambonnières”, Maurice Ravel “Le Tombeau de Couperin” ir kt.). Šį M.Dupré opusą sudaro 16 pjesių, grindžiamų 16 grigališkojo choralo himnų. “Kiekvienas iš 16 vargoninių choralų yra labai koncentruoto melodinio, tekstūrinio ir spalvinio grožio šedevras” (Graham Steed. “The Organ Works of Marcel Dupré”). Kiekvieno jų pradžioje nurodomas lotyniškas himno tekstas - šie lotyniški himnai dar ne taip seniai (iki II Vatikano Susirinkimo 1962-65 m.) buvo gerai žinomi kiekvienam Katalikų Bažnyčios vargonininkui. “Le Tombeau de Titelouze” atskleidžiama visa muzikinės Dupré kalbos esmė, kurią glaustai galima apibūdinti kaip senųjų dermių ir moderniosios diatoninės harmonijos mišinį. Šis ciklas - tai savotiškas liturginių metų muzikinis atspindys: jis pradedamas adventiniu himnu Creator alme siderum ir baigiamas visų Šventųjų iškilmės mišparų himnu Placare Christe servulis.